Historia Vita Memoriae
Forum dyskusyjne miłośników historii i fortyfikacji - Grupa Inicjatywna "Cztery Historie"

Fortyfikacje polskie - Kabina bojowa Wartowni Nr1 Westerplatte

wojtek1 - Czw 27 Cze, 2013 22:49
Temat postu: Kabina bojowa Wartowni Nr1 Westerplatte
Byłem ,trochę pomierzyłem.
matthias.skl - Pią 28 Cze, 2013 14:19

...
wojtek1 - Pią 28 Cze, 2013 23:56

Proszę o odrobinę cierpliwości .Muszę ogarnąć trochę moje zapiski.Wykadrowany planik autorstwa Aleksandra Ślusarza wydawał mi się najbardziej bliski prawdy ale rzeczywistość pokazała spore odstępstwa .Sam kształt kabiny odpowiada rzeczywistości .Różnice są w szczegółach dotyczących strzelnic i nisz jak i wymiarów .
wojtek1 - Sro 03 Lip, 2013 20:48

troszkę ogARNOŁEM WSTĘPNIE zapiski i stwierdziłem że w paru miejscach bark pomiarów :cry: wynikłych z mojej winy .Na początek mały planik ,niestety nie znam grubości ścian kabiny i może to być mały problem .
wojtek1 - Sro 03 Lip, 2013 20:55

trochę rozmiar przesadziłem - poprawie się .Linia przerywana strzelnicy oznacza że nie została w pełni zwymiarowana nisze są ok
wojtek1 - Sro 03 Lip, 2013 20:58

trochę rozmiar przesadziłem - poprawie się .Linia przerywana strzelnicy oznacza że nie została w pełni zwymiarowana nisze są ok
Arkady - Czw 04 Lip, 2013 19:56

Kiedyś mi się udało...
Owicz - Czw 04 Lip, 2013 20:07

Trzpień w osi obrotu lawety mocowany za pomocą jednej pary kotew?
Arkady - Czw 04 Lip, 2013 20:34

Tak. Dwie kotwy z nakrętkami.
wojtek1 - Czw 04 Lip, 2013 22:26

idziemy dalej
wojtek1 - Czw 04 Lip, 2013 22:33

Szczeble drabinki jak widać na fotkach zostały nadgryzione przez czas i warunki klimatyczne.Rysunek pokazuje ścianę przez całą długość kabiny na której znajdują się dwie nisze .Pierwsza (przy drabince) jest większa a dalsza mniejsza
wojtek1 - Czw 04 Lip, 2013 22:38

Czy pręty drabinki mogły być specjalnie zakończone stożkowo?
wojtek1 - Pią 05 Lip, 2013 22:14

i fotki nisz .Nisza B
wojtek1 - Pią 05 Lip, 2013 22:20

Nisza A
wojtek1 - Pią 05 Lip, 2013 22:23

i dalsze
Owicz - Sob 06 Lip, 2013 18:56

wojtek1 napisał/a:

Czy pręty drabinki mogły być specjalnie zakończone stożkowo?

Nie, to efekt zwiększonej korozji na skutek działania wody kondensującej na ścianach szybu.

"otwór przy podłodze" - czy możesz go zlokalizować względem zaprezentowanych wcześniej charakterystycznych elementów wnętrza?

Przypuszczam że kotwy występujące w "małej niszy" (nisza A) odpowiadają temu co możemy zaobserwować w kabinach Wartowni nr 3.

wojtek1 - Sob 06 Lip, 2013 22:02

Rzeczony "otwór przy podłodze" zaznaczyłem kolorem bordowym.Rurka tego otworu ma około 10cm średnicy i nie sprawdziłem w jakim kierunku biegnie ale chyba do góry.
Trzeba więcej czasu na dokładniejsze pomiary i rozmyślania nad genezą poszczególnych szczegółów .

wojtek1 - Nie 07 Lip, 2013 22:04

I pora na rozdział o stanowiskach ckm .?Najlepiej udało mi się pomierzyć stanowisko ckm nr2 , ale i tu niestety wystąpią braki w pomiarach co uwidoczni się na przekroju pionowym .
Franz Aufmann - Nie 07 Lip, 2013 23:15

Cześć,
Sporo czasu poświęciłeś na pomiary izby. Dotknąłeś miarką pancerzy?

Auf...

wojtek1 - Pon 08 Lip, 2013 23:53

Cześć Auf .Tak pomierzyłem pancerz ale tylko od wewnątrz .Siateczka na zewnątrz i deszcz nie pozwoliły na zdęcie miary i fotki. Aby zrobić fotkę trza zejść do bardzo niskiego parteru :mrgreen:
Rysunek muszę zrobić i wtedy zamieszczę .

Franz Aufmann - Pon 22 Lip, 2013 23:19

Chyba w natłoku zajęć po urlopowych, wykonanie rysunków zeszło na drugi plan.

Auf...

wojtek1 - Nie 01 Wrz, 2013 19:26

I mały prezencik dla Aufa .
Brak pomiaru na rysunku oznacza brak cyferek w zapiskach

wojtek1 - Nie 01 Wrz, 2013 19:28

I jeszcze rysunek cokołu podstawy ckm też z brakami.
Franz Aufmann - Nie 01 Wrz, 2013 22:07

Do cierpliwych świat należy. Wspaniałe rysunki. Czy możliwy był pomiar grubości blach pancerza?

Auf...

wojtek1 - Nie 01 Wrz, 2013 22:48

Niestety zapomniałem zabrać przesuwną miarkę i mierząc zwijaną miarką wyszło mi 60 mm grubości całej płyty.
Owicz - Sro 16 Wrz, 2015 19:05

Pomiędzy poszczególnymi autorami rysunków wartowni zachodzi istotna niezgodność odnośnie ilości kanałów w kominie. Od 5 (inwentaryzacja wartowni przed jej przesunięciem) do 3 (rysunki M.Dudka). Z kondygnacji parteru mamy kanał dymowy pieca i prawdopodobnie kanał wentylacyjny. Z zamieszczonych fotografii wnioskuję że przewód tłoczący wentylatora podłączono do kanału kominowego.
Czy udało się zidentyfikować położenie rury głosowej pomiedzy kabiną bojową a pomieszczeniem wyżej?

wojtek1 - Sro 16 Wrz, 2015 23:01

Będąc w wartowni nie zwróciłem uwagi na ten aspekt .Możliwe że któryś z 5 otworów mógł być tym od rury głosowej . Trzeba by dokonać wizji pod tym kontem , ale musi to zrobić ktoś z Trójmiasta lub okolic- bliskich
wojtek1 - Sro 27 Lut, 2019 22:15

I ciekawy link

https://historia.trojmiasto.pl/Nieznana-fotomapa-Westerplatte-n101586.html#

darecki - Sro 24 Kwi, 2019 23:10

Pisałem kiedyś o niej chyba w innym wątku tutaj na forum. Mam kopie tego zdjęcia jeśli komuś zależy na lepszych detalach...
wojtek1 - Czw 25 Kwi, 2019 00:00

Mogę poprosić jeśli można o podesłanie.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group