Historia Vita Memoriae Strona Główna Historia Vita Memoriae
Forum dyskusyjne miłośników historii i fortyfikacji - Grupa Inicjatywna "Cztery Historie"

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: darecki
Pią Paź 21, 2011 9:56 am
Wrocławski Pociąg Pancerny Poersel
Autor Wiadomość
marecki 
bunkrołazik


Dołączył: 01 Wrz 2005
Posty: 17
Skąd: wrocław
Wysłany: Sob Wrz 10, 2005 1:55 pm   Wrocławski Pociąg Pancerny Poersel

Pociąg pancerny kursował we Wrocławiu od 20 marca do 6 maja, czyli do kapitulacji Twierdzy


"Jeszcze w końcu lutego [oczywiście 1945 r.] ustabilizował się front wzdłuż linii kolejowej Wrocław-Jelenia Góra na odcinku od wiaduktu kolejowego przy ul. Grabiszyńskiej aż po wiadukt przy ul. Klecińskiej [bladego pojęcia o jaki wiadukt chodzi]. Tereny fabryczne dz. FUM i Fadromy znajdowały się mocno w rękach radzieckich. Dowództwo niemieckie spodziewało się jednakże każdej chwili generalnego ataku w rejonie Muchoboru Małego, Nowego Dworu i Kuźnik. Sukces wojsk w tym rejonie [...] zagrażał zakładom zbrojeniowym garnizonu, a w wyniku następnego natarcia można było się spodziewać utraty lotniska w Gądowie Małym.
W marcu zaledwie tysiąc metrów dzieliło piechotę radziecką od lotniska. Nie było mowy już mowy o lądowaniu ciężkich samolotów transportowych w ciągu dnia. Lądowanie samolotów przywożących broń, amunicję czy świeże oddziały żołnierzy lub też startowanie z rannymi żołnierzami odbywało się tylko nocą w świetle radzieckich reflektorów ustawionych w pobliżu lotniska. Doceniając powagę sytuacji dowództwo niemieckie wsparło pociągiem pancernym piechotę walczącą w rejonie Muchoboru Małego. Pociąg pancerny "Poersel", zbudowany we wrocławskich zakładach FAMO, rozpoczął akcję bojową 20 marca, kursując na odcinku Kuźniki-Muchobór Mały
Siła ognia pociągu była pokaźna. Złożyły się na nią 4 działa kalibru 8,8 cm, 1 działo przeciwlotnicze 3,7 cm, 2 działka przeciwlotnicze 2 cm oraz 2 ciężkie karabiny maszynowe MG 42. Załogę stanowiło 108 żołnierzy i cywilnej obsługi technicznej. Pociąg pozostawał pod bezpośrednimi rozkazami dowództwa garnizonu, z którym łączność dowodzenia utrzymywała radiostacja zainstalowana w pociągu. Według danych komendanta twierdzy pociąg zniszczył w ciągu 10 dni 7 czołgów i 3 samoloty radzieckie w ogólnym rejonie Muchoboru i częściowo wspierał niemieckie pozycje w pobliżu lotniska. Wydaje się jednak, że wsparcie piechoty w rejonie zagrożonego lotniska w Małym Gądowie nie było jedynym zadaniem pociągu pancernego. Nie jest bowiem wykluczone, że miał wesprzeć wojska garnizonu przy próbach przełamania linii radzieckich i przedarcia się w kierunku zachodnim dla ugrupowań niemieckich broniących się w okolicy góry Ślęży. Próba natarcia Niemców w marcu w okolicach Muchoboru oraz projekty wypadu w tym kierunku sprzed kapitulacji zdają się potwierdzać nasze zdanie.

Pozycja pociągu pancernego, niejako przykutego do niedługiego odcinka torów, była jednakże nie do utrzymania. W ostatecznej fazie walk o rejon lotniska pociąg pancerny nie odgrywał już żadnego znaczenia. Przewaga siły ognia radzieckich artylerii miażdżyła w zarodku wszelką inicjatywę Niemców i 1 kwietnia wyeliminowała także z walki pociąg pancerny w okolicy lotniska. Straty osobowe wynosiły 30 % załogi pociągu. Dopiero po usunięciu szkód i uzupełnieniu załogi pociąg przesunięto na odcinek pułku Sauer na linii Karłowice - Różanka [gdzie stacjonował aż do 6 maja]."
Źródło:

Karol Jonca - Alfred Konieczny
UPADEK "FESTUNG BRESLAU"

Rozdział VII
Działania wojenne od początków marca do kapitulacji
1. Walki na południu i zachodzie miasta [s.188]


Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Wrocław 1963 r.

art ze strony gdzie jeszce są zdjecia i komentarze http://wroclaw.hydral.com...d=116914&f=0#st

pzdr !!
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group