Historia Vita Memoriae Strona Główna Historia Vita Memoriae
Forum dyskusyjne miłośników historii i fortyfikacji - Grupa Inicjatywna "Cztery Historie"

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: darecki
Pią Paź 21, 2011 9:56 am
Płaszów listopad 1918
Autor Wiadomość
FS 
bunkrołaz


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 10 Lut 2007
Posty: 149
Skąd: Kraków
Wysłany: Pon Paź 26, 2009 3:15 pm   

O powstaniu składu "Flachgarnitur" Schobera pisałem już nieco wcześniej:

Cytat:
Został zbudowany w warsztatach kolejowych w Nowym Sączu w 1915 roku podług projektu kapitana Friedricha Schobera


Pociąg Dienstla musiał być improwizowanym składem, opancerzonym ad hoc, w 1914 roku nie było jeszcze mowy o standaryzacji tej broni (produkcja standardowych pociągów w zakładach MÁV Budapest ruszyła pod koniec 1915). Pierwszy improwizowany skład powstał na początku września 1914 w warsztatach 15 kompanii kolejowej w Stanisławowie, również pod kierownictwem wspomnianego kapitana Schobera (niektóre źródła podają skróconą formę imienia - Fritz). Warto na marginesie zauważyć, że propagandowe pocztówki przedstawiające potyczki tych improwizowanych pociągów z kawalerią rosyjską, przedstawiają wagony składów standardowych, a więc późniejszych.

Oczywiście, dyskusje i teoretyczne rozważania na temat pociągów pancernych prowadzono w Austrii przynajmniej kilkanaście lat przed wybuchem wojny, od czasów obserwacji Wojny Burskiej. Co istotne z "fortecznego" punktu widzenia - pociągi pancerne miały być stosowane jako broń ofensywna, do wsparcia działań w polu - podaję za: Urbanski August, Über die Verwendung von Panzerzügen im Feldkriege (O użyciu pociągów pancernych podczas wojny polowej), 1900.

W Płaszowie został przejęty ciężki skład standardowy, nie jest do końca jasne czy PzZug VIII, czy też PzZug III, którego skład (dwa wagony artyleryjskie, wagon szturmowy oraz dwie lokomotywy) wraz z adnotacją o jego utracie na terytorium Polski cytuję za ciekawym źródłem informacji :cool: :

Cytat:
A III. páncélvonat szerelvényének összeállítása: K 141455 - 377.402 - S 150060 - 377.117 - K 141164.
1918. november 1-én Krakkow-Prokocím-nál lefoglalja a Lengyel Nemzeti Tanács.


FS

P.S. Jak miał na imię porucznik Dienstl? Marian?
 
 
krakał 
starszy bunkrolog



Pomógł: 14 razy
Dołączył: 15 Mar 2006
Posty: 774
Skąd: jak widać
Wysłany: Pon Paź 26, 2009 4:02 pm   

O ile dobrze pamiętam, to podpisywał się tylko nazwiskiem i stopniem, poza tym bazgrał niemożliwie (a pisał tzw. szwabachą). Jak dotrę do tej warstwy papierów, to sprawdzę. A czemu pytasz?
_________________
NIC NIE UMIEM, NA NICZYM SIĘ NIE ZNAM, O NICZYM NIE MAM POJĘCIA I WYPISUJĘ BZDURY.
JESTEM NIKIM.
 
 
Owicz 
prawie wszystko wiedzący



Pomógł: 20 razy
Dołączył: 04 Gru 2007
Posty: 2570
Skąd: Kraków
Wysłany: Pon Paź 26, 2009 6:40 pm   

FS napisał/a:
wagon szturmowy

A nie dwa? W późniejszych składach polskich pociągów pancernych pojawiają się dwa różne wagony szturmowe "austriackie". Tak przynajmniej pamiętam z archiwalnych fotografii ...
_________________
www.fortyfikacjawalczaca.blogspot.com
 
 
FS 
bunkrołaz


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 10 Lut 2007
Posty: 149
Skąd: Kraków
Wysłany: Wto Paź 27, 2009 10:13 am   

W etatowym składzie PzZug III znajdował się wagon szturmowy S 150.060, natomiast w rękach polskich znalazł się również wagon S 140.866; o ile mnie pamięć nie myli, a do papierów teraz zerknąć nie mogę - etatowo wchodził w skład PzZug VIII. Skład przejęty w Krakowie byłby zatem kombinowany z dwóch pociągów. U autorów węgierskich pojawia się informacja, że pociąg został przejęty na bocznicy w okolicach Prokocimia. Możliwe, że tabor miał być w Prokocimiu remontowany - stąd np. znalazł się "luzem" wagon szturmowy z innego składu?

Ciekawe jest również to, że przedstawia się to wydarzenie dosyć niejednoznacznie - mowa o zdobyciu (akcja zbrojna?), przejęciu opuszczonego składu, a nawet - o przekazaniu go przez załogę Polakom (?). Byłem nieco rozczarowany, gdyż w "Kronice Krakowa z lat 1918-1923" Bąkowskiego (1925), skrupulatnie opisującej wydarzenia z listopada 1918, nie znalazła się nawet wzmianka o zdobyciu pociągu pancernego - było nie było o dużym sukcesie.

O imię Dienstla pytam, ponieważ szukałem go w "Schematyzmach"; występuje tam kilku oficerów o takim nazwisku ale chyba tylko Marian Dienstl w stopniu poniżej kapitana - a żaden w wojskach kolejowych... Gdyby się udało ustalić jego przydział służbowy / mobilizacyjny, moglibyśmy próbować stwierdzić, który z improwizowanych pociągów operował pod jego dowództwem w okolicach Krakowa. Do wyboru mamy 15 kompanię kolejową z pociągiem zmontowanym w Stanisławowie, oraz 5 kompanię kolejową z pociągiem zmontowanym w Stryju - pod kierownictwem kapitana Kossowicza.

FS
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group