Historia Vita Memoriae Strona Główna Historia Vita Memoriae
Forum dyskusyjne miłośników historii i fortyfikacji - Grupa Inicjatywna "Cztery Historie"

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat

Poprzedni temat «» Następny temat
Inwestycje drogowe - możliwe zagrożenia dla fortyfikacji
Autor Wiadomość
darecki 
wujek kurde samo dobro
Trzeba siać...


Pomógł: 34 razy
Dołączył: 22 Lis 2004
Posty: 8700
Skąd: Kraków
Wysłany: Pią Wrz 22, 2017 9:35 am   Inwestycje drogowe - możliwe zagrożenia dla fortyfikacji

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad opublikowała 1 września aktualny plan budowy dróg do 2025 roku. Część z tych inwestycji już mam miejsce, część jest dopiero w fazie ogłaszania przetargu lub uzgadniania projektów. Biorąc pod uwagę wydarzenia ostatnich miesięcy, kiedy to budowane drogi bezpośrednio kolidowały z lokalizacją obiektów architektury obronnej, warto zastanowić się i przyjrzeć planom budowy możliwie na najniższym lokalnym poziomie. Warto przypomnieć ostatnie przykłady, kiedy to nie udało się uratować unikatowego schronu-ujęcia wody w Szczecinku, obiektu który nie ma swojego odpowiednika na terenie Polski i być może również na terenie Niemiec. Przenoszenie schronów jest czasami jedynym, ale nie zawsze dobry rozwiązaniem. Tak było w przypadku obwodnicy Miechowa, gdzie co prawda udało się uratować schron typu Ringstand 58c lecz przesunięto go "wyrywając" kompletnie z kontekstu. Warto zaznaczyć, że właśnie w Miechowie profesjonalnie wykonano badania umocnień polowych przez Archeologiczna Pracownia IN SITU. Takiego szczęścia nie miały relikty umocnień w rejonie Szczecinka, gdzie nie dość że nie wykonano odpowiednich badań, to przystąpiono do jak najszybszego usuwania reliktów. Aby odpowiednio wcześniej zareagować, należy monitorować plany inwestycyjne. Przynajmniej z rocznym wyprzedzeniem należy podejmować odpowiednie działania. Nie zawsze można liczyć się z pełnym sukcesem, czyli zachowaniem obiektu in situ wraz z istniejącym kontekstem. To coraz trudniejsze. Jednak coraz częściej udaje się przesuwać obiekty. W takim wypadku też należy opracować i przygotować nowy kontekst dla budowli, unikając przypadkowości i dowolności w działaniach zarówno urzędów konserwatorskich, jak i samych przedsiębiorstw budowlanych. W przypadku braku możliwości zachowania obiektu zorganizowanie odpowiedniego zespołu który wykona dokumentację pomiarową również wymaga wcześniejszych starań i odpowiedniej organizacji. Zapoznajcie się proszę z przedstawioną mapą i wyraźcie swoje uwagi. Obaw jest wiele, pojawiają się choćby w rejonie Szczecinka, Głogowa oraz Krosna Odrzańskiego...

https://www.gddkia.gov.pl..._01_09_2017.pdf
_________________
Instytut Niemieckich Fortyfikacji Wschodnich
 
 
 
bielsko 
bunkrołazik pospolity


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 23 Gru 2005
Posty: 77
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: Pią Wrz 22, 2017 10:47 am   

Z mojego doświadczenia wynika, że konserwatorzy zabytków są chętni do współpracy. Wszelkie podejmowane interwencje związane z inwestycjami (głównie drogowymi) udawało się skutecznie przeprowadzić.

Z ostatnio przeprowadzonych spraw udało się:
- wymusić przeniesienie o kilkanaście metrów polskiego schronu bojowego z 1939 roku na pozycji "Żnin", który stoi na trasie drogi ekspresowej S5 (link do "konkurencyjnego" forum, w którym wrzuciłem informacje i skany pism w tej sprawie*)
- zmienić przebieg drogi technologicznej przy drodze ekspresowej S1 w Bielsku-Białej, tak aby uniknąć kolizji z niemieckimi okopami z 1944/45
- wymusić zachowanie i odsłonięcie zasypanych zębów smoka z lat 1944/45 podczas planowanej przebudowy koryta potoku w Bielsku-Białej

Starsze sprawy to:
- przeniesienie (kilkanaście metrów) schronu Bauform 251, który znajdował się w śladzie drogi ekspresowej S69 (ob. S1) w Bielsku-Białej [ze względów bezpieczeństwa inwestor zasypał wejście - obecnie jest obsypane ;) ]
- przeniesienie kochbunkrów przy budowie drogi S69 Bielsko-Biała - Żywiec (ob. S1) w Żywcu [jeden z przeniesionych kochów nie został powtórnie wkopany i niestety ustawiony jest w pozycji "schron wartowniczy"]

* mam nadzieję, że Darek nie obrazi się za promowanie bliźniaczego forum :)

---

Jeśli chodzi o monitorowanie projektowanych dróg - należy to robić przede wszystkim na kilku etapach - w trakcie wykonywania STEŚ, procedury uzyskiwania DŚU oraz ewentualnie na etapie KP. Jeśli na jak najwcześniejszym etapie projektowania zacznie się odpowiednio lobbować za ustaleniem "profortyfikacyjnego" przebiegu drogi lub w gorszej wersji za przeniesieniem obiektów - tym większa szansa na pozytywny finał.
 
 
darecki 
wujek kurde samo dobro
Trzeba siać...


Pomógł: 34 razy
Dołączył: 22 Lis 2004
Posty: 8700
Skąd: Kraków
Wysłany: Pią Wrz 22, 2017 11:41 am   

Dzięki serdeczne za informacje.

Dobrze przypominać ten wkład w zachowanie obiektów, naprawdę dużo udało się uratować, a chyba wciąż pozostaje w pamięci akcja związana z Bauform 251 na trasie S69 - jako modelowa.

To skuteczne, ale niestety doraźne działania, opierające się na dobrej woli i czasie zaangażowanych osób. Wciąż brak ogólnopolskiej organizacji, która w plan swojego działania wpisałaby takie zadania. Może warto pomyśleć nad reaktywacją Towarzystwa Przyjaciół Fortyfikacji? Kto chętny?

Przypadków pozytywnych było kilka, negatywnych też sporo. Niebawem postaram się przybliżyć schron w Szczecinku.
Znamy przypadki miejsc gdzie pojawi się nowa trasa i koliduje z istniejącymi obiektami?
_________________
Instytut Niemieckich Fortyfikacji Wschodnich
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group