Historia Vita Memoriae Strona Główna Historia Vita Memoriae
Forum dyskusyjne miłośników historii i fortyfikacji - Grupa Inicjatywna "Cztery Historie"

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: darecki
Pią 21 Paź, 2011 09:56
Płaszów listopad 1918
Autor Wiadomość
FS 
bunkrołaz


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 10 Lut 2007
Posty: 149
Skąd: Kraków
Wysłany: Pon 17 Mar, 2008 11:49   Płaszów listopad 1918

Witam,

Poszukuję informacji na temat przechwycenia przez POW austriackiego pociągu pancernego na stacji w Płaszowie, z początkiem listopada 1918 r.

FS
 
 
Owicz 
prawie wszystko wiedzący



Pomógł: 20 razy
Dołączył: 04 Gru 2007
Posty: 2570
Skąd: Kraków
Wysłany: Pon 17 Mar, 2008 14:49   

Masz zeszyt: "Pociąg pancerny Śmiały". Wprawdzie tam jest niewiele. Same ogólniki. Ale coś na początek ... Poza tym coś może być w bibliografii ... Mogę spojrzeć ...
......
Buuu, bibliografii niet.
_________________
www.fortyfikacjawalczaca.blogspot.com
 
 
FS 
bunkrołaz


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 10 Lut 2007
Posty: 149
Skąd: Kraków
Wysłany: Wto 18 Mar, 2008 16:28   

Buuu, szkoda. To akurat znam

FS
 
 
Owicz 
prawie wszystko wiedzący



Pomógł: 20 razy
Dołączył: 04 Gru 2007
Posty: 2570
Skąd: Kraków
Wysłany: Wto 18 Mar, 2008 19:46   

Buuu...
_________________
www.fortyfikacjawalczaca.blogspot.com
 
 
darecki 
wujek kurde samo dobro
Trzeba siać...


Pomógł: 34 razy
Dołączył: 22 Lis 2004
Posty: 8796
Skąd: Kraków
Wysłany: Wto 18 Mar, 2008 20:58   

Nie buczeć! Marsz do jagiellonki, tam musi coś być. Pamietam ze cos moglo być w Wojskowym Przeglądzie Historycznym ale musiałbym cały regał przekopać....

pozdr
_________________
Instytut Niemieckich Fortyfikacji Wschodnich
 
 
 
Owicz 
prawie wszystko wiedzący



Pomógł: 20 razy
Dołączył: 04 Gru 2007
Posty: 2570
Skąd: Kraków
Wysłany: Wto 09 Cze, 2009 20:39   

Trochę offtopicznie, ale nie do końca ...
Tabor rzeczonego pociągu, po przejęciu przez WP rozdzielono na dwie jednostki: "Śmiałego" i "Piłsudczyka". Kiedy jednak te ostatnie otrzymały nowe wagony artyleryjskie (produkcji Zakładów Cegielskiego) i szturmowe (nie mówiąc o lokomotywach, wymienionych już wcześniej), austriacki sprzęt ponownie scalono (dając tylko zamiast pierwotnych dwu jedną nową lokomotywę) w pociąg pancerny "Śmierć". Przedstawił go (w stanie po modernizacji) na rysunku w książce "Warownie i zieleń ..." J.Bogdanowski. Interesująca wydawała mi się zawsze jego drezyna pancerna o wyglądzie tak "nowoczesnym" że aż nie pasującym do estetyki całej reszty składu ...
Zupełnie przypadkiem natrafiłem na coś takiego:
_________________
www.fortyfikacjawalczaca.blogspot.com
 
 
FS 
bunkrołaz


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 10 Lut 2007
Posty: 149
Skąd: Kraków
Wysłany: Wto 16 Cze, 2009 17:38   

Gwoli ścisłości, przedstawiony na zdjęciu wagon silnikowy nr 303.343 pochodził ze składu bojowego "Schober", zwanego również "Flachgarnitur" (czyli "skład płaski", ponieważ jego wagony miały niższą skrajnię) - od jesieni 1916 oznaczonego jako PzZug XI. Miał własny napęd, mógł zatem jeździć samodzielnie, lecz również mógł pełnić funkcję lokomotywy (pchając i ciągnąc pozostałe wagony składu bojowego).
Został zbudowany w warsztatach kolejowych w Nowym Sączu w 1915 roku podług projektu kapitana Friedricha Schobera, uzbrojony w szybkostrzelną (jak na owe czasy) armatę 7 cm L/30 został sklasyfikowany jako artyleryjski wagon silnikowy (Motorkanonenwagen, j.w. w opisie zdjęcia). Ciekawostkę stanowił napęd wagonu - hybrydowy, elektryczno-spalinowy. Wagon osiągał prędkość 40 km/h, zużywając 50 l benzyny na 100 km.
Wagon działał bojowo na Bukowinie, gdzie podczas walk pozycyjnych uległ zniszczeniu w roku 1916 - nie mógł być zatem przejęty przez WP i użyty bojowo w 1939 (!).
W 1939 roku natomiast, terminem "drezyny pancernej" określano wchodzącą w skład pociągu pancernego prowadnicę szynową, na której przewożono albo czołgi Renault FT-17 (typ "R"), albo tankietki TKS (typ "TKS").

FS
 
 
Owicz 
prawie wszystko wiedzący



Pomógł: 20 razy
Dołączył: 04 Gru 2007
Posty: 2570
Skąd: Kraków
Wysłany: Wto 16 Cze, 2009 19:54   

Wygląda na to że profesor dokonał więc samodzielnego zestawienia składu ;) . Najbardziej mylący był w tym fakt ukazania (jak wspomniałem wyżej) pociągu po modernizacji - z pojedynczą lokomotywą Ti3 (tu zresztą kolejny błąd: miała ona układ 1-3-0 a nie jak ukazano 1-3-1), zlikwidowanymi "bastionami" na wagonach artyleryjskich a dodanymi wieżyczkami km plot, bocznymi stanowiskami ckm zmienionymi na wysuwane wykusze i wagonem szturmowym z anteną radiostacji.
_________________
www.fortyfikacjawalczaca.blogspot.com
 
 
FS 
bunkrołaz


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 10 Lut 2007
Posty: 149
Skąd: Kraków
Wysłany: Czw 18 Cze, 2009 21:20   

Na rysunku - zestawienie składu pociągu pancernego "Schober" z wagonem silnikowym, oraz (powyżej) standardowego składu produkowanego w zakładach MAVAG w Budapeszcie. Wagony takiego właśnie, standardowego pociągu pancernego, zostały przejęte na stacji w Płaszowie w 1918 roku.

FS
 
 
krakał 
starszy bunkrolog



Pomógł: 14 razy
Dołączył: 15 Mar 2006
Posty: 774
Skąd: jak widać
Wysłany: Pon 26 Paź, 2009 13:27   

Nu... Jakbyście jeszcze napisali, kiedy Schober powstał i który pociąg był w Krakowie jesienią 1914... Ja wiem tylko że był i że dowodził nim porucznik Dienstl z pułku kolejowego.
_________________
NIC NIE UMIEM, NA NICZYM SIĘ NIE ZNAM, O NICZYM NIE MAM POJĘCIA I WYPISUJĘ BZDURY.
JESTEM NIKIM.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group