Przesunięty przez: darecki Pią 21 Paź, 2011 09:56 |
Płaszów listopad 1918 |
Autor |
Wiadomość |
FS
bunkrołaz

Pomógł: 5 razy Dołączył: 10 Lut 2007 Posty: 149 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Pon 17 Mar, 2008 11:49 Płaszów listopad 1918
|
|
|
Witam,
Poszukuję informacji na temat przechwycenia przez POW austriackiego pociągu pancernego na stacji w Płaszowie, z początkiem listopada 1918 r.
FS |
|
|
|
 |
Owicz
prawie wszystko wiedzący


Pomógł: 20 razy Dołączył: 04 Gru 2007 Posty: 2570 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Pon 17 Mar, 2008 14:49
|
|
|
Masz zeszyt: "Pociąg pancerny Śmiały". Wprawdzie tam jest niewiele. Same ogólniki. Ale coś na początek ... Poza tym coś może być w bibliografii ... Mogę spojrzeć ...
......
Buuu, bibliografii niet. |
_________________ www.fortyfikacjawalczaca.blogspot.com |
|
|
|
 |
FS
bunkrołaz

Pomógł: 5 razy Dołączył: 10 Lut 2007 Posty: 149 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Wto 18 Mar, 2008 16:28
|
|
|
Buuu, szkoda. To akurat znam
FS |
|
|
|
 |
Owicz
prawie wszystko wiedzący


Pomógł: 20 razy Dołączył: 04 Gru 2007 Posty: 2570 Skąd: Kraków
|
|
|
|
 |
darecki
wujek kurde samo dobro Trzeba siać...

Pomógł: 34 razy Dołączył: 22 Lis 2004 Posty: 8815 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Wto 18 Mar, 2008 20:58
|
|
|
Nie buczeć! Marsz do jagiellonki, tam musi coś być. Pamietam ze cos moglo być w Wojskowym Przeglądzie Historycznym ale musiałbym cały regał przekopać....
pozdr |
_________________ Instytut Niemieckich Fortyfikacji Wschodnich |
|
|
|
 |
Owicz
prawie wszystko wiedzący


Pomógł: 20 razy Dołączył: 04 Gru 2007 Posty: 2570 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Wto 09 Cze, 2009 20:39
|
|
|
Trochę offtopicznie, ale nie do końca ...
Tabor rzeczonego pociągu, po przejęciu przez WP rozdzielono na dwie jednostki: "Śmiałego" i "Piłsudczyka". Kiedy jednak te ostatnie otrzymały nowe wagony artyleryjskie (produkcji Zakładów Cegielskiego) i szturmowe (nie mówiąc o lokomotywach, wymienionych już wcześniej), austriacki sprzęt ponownie scalono (dając tylko zamiast pierwotnych dwu jedną nową lokomotywę) w pociąg pancerny "Śmierć". Przedstawił go (w stanie po modernizacji) na rysunku w książce "Warownie i zieleń ..." J.Bogdanowski. Interesująca wydawała mi się zawsze jego drezyna pancerna o wyglądzie tak "nowoczesnym" że aż nie pasującym do estetyki całej reszty składu ...
Zupełnie przypadkiem natrafiłem na coś takiego: |
_________________ www.fortyfikacjawalczaca.blogspot.com |
|
|
|
 |
FS
bunkrołaz

Pomógł: 5 razy Dołączył: 10 Lut 2007 Posty: 149 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Wto 16 Cze, 2009 17:38
|
|
|
Gwoli ścisłości, przedstawiony na zdjęciu wagon silnikowy nr 303.343 pochodził ze składu bojowego "Schober", zwanego również "Flachgarnitur" (czyli "skład płaski", ponieważ jego wagony miały niższą skrajnię) - od jesieni 1916 oznaczonego jako PzZug XI. Miał własny napęd, mógł zatem jeździć samodzielnie, lecz również mógł pełnić funkcję lokomotywy (pchając i ciągnąc pozostałe wagony składu bojowego).
Został zbudowany w warsztatach kolejowych w Nowym Sączu w 1915 roku podług projektu kapitana Friedricha Schobera, uzbrojony w szybkostrzelną (jak na owe czasy) armatę 7 cm L/30 został sklasyfikowany jako artyleryjski wagon silnikowy (Motorkanonenwagen, j.w. w opisie zdjęcia). Ciekawostkę stanowił napęd wagonu - hybrydowy, elektryczno-spalinowy. Wagon osiągał prędkość 40 km/h, zużywając 50 l benzyny na 100 km.
Wagon działał bojowo na Bukowinie, gdzie podczas walk pozycyjnych uległ zniszczeniu w roku 1916 - nie mógł być zatem przejęty przez WP i użyty bojowo w 1939 (!).
W 1939 roku natomiast, terminem "drezyny pancernej" określano wchodzącą w skład pociągu pancernego prowadnicę szynową, na której przewożono albo czołgi Renault FT-17 (typ "R"), albo tankietki TKS (typ "TKS").
FS |
|
|
|
 |
Owicz
prawie wszystko wiedzący


Pomógł: 20 razy Dołączył: 04 Gru 2007 Posty: 2570 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Wto 16 Cze, 2009 19:54
|
|
|
Wygląda na to że profesor dokonał więc samodzielnego zestawienia składu . Najbardziej mylący był w tym fakt ukazania (jak wspomniałem wyżej) pociągu po modernizacji - z pojedynczą lokomotywą Ti3 (tu zresztą kolejny błąd: miała ona układ 1-3-0 a nie jak ukazano 1-3-1), zlikwidowanymi "bastionami" na wagonach artyleryjskich a dodanymi wieżyczkami km plot, bocznymi stanowiskami ckm zmienionymi na wysuwane wykusze i wagonem szturmowym z anteną radiostacji. |
_________________ www.fortyfikacjawalczaca.blogspot.com |
|
|
|
 |
FS
bunkrołaz

Pomógł: 5 razy Dołączył: 10 Lut 2007 Posty: 149 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Czw 18 Cze, 2009 21:20
|
|
|
Na rysunku - zestawienie składu pociągu pancernego "Schober" z wagonem silnikowym, oraz (powyżej) standardowego składu produkowanego w zakładach MAVAG w Budapeszcie. Wagony takiego właśnie, standardowego pociągu pancernego, zostały przejęte na stacji w Płaszowie w 1918 roku.
FS |
|
|
|
 |
krakał
starszy bunkrolog


Pomógł: 14 razy Dołączył: 15 Mar 2006 Posty: 774 Skąd: jak widać
|
Wysłany: Pon 26 Paź, 2009 13:27
|
|
|
Nu... Jakbyście jeszcze napisali, kiedy Schober powstał i który pociąg był w Krakowie jesienią 1914... Ja wiem tylko że był i że dowodził nim porucznik Dienstl z pułku kolejowego. |
_________________ NIC NIE UMIEM, NA NICZYM SIĘ NIE ZNAM, O NICZYM NIE MAM POJĘCIA I WYPISUJĘ BZDURY.
JESTEM NIKIM. |
|
|
|
 |
|